Kisahnya Pokok Betik

 


Kisahnya pagi tadi mak minta tolong jiran untuk tebangkan separuh pokok betiknya yang di tanam di halaman depan rumah. Kata mak pokoknya dah terlampau tinggi dan bimbang daunnya jatuh bersepah di jalanan. Yela area rumah aku ni teres je kan, so kena ada common sense. Sesambil tu ada la jugak mak cakap benefit itu ini bila tebang sikit tu. Menggalakkan pertumbuhan baru lebih kurang gitu la yang aku faham. Entah la macam pernah aku cerita berkali kat entri sebelum-sebelum ini memang aku ni blur habis la bab apa jua jenis tanaman ni. Tapi mak aku ni memang tangan dia dari dulu tanam apa pun kat tanah sekangkang kera sekalipun memang menjadi. 

Hasil menebang sebelum tu kami jolok beberapa buah betik yang ada, yang dah masak atau yang muda kami bagi je kat jiran-jiran. Alhamdulillah dapat juga kongsi rezeki cara macam ni kan. 

Kebetulan juga kawan sekolah tadi datang nak hantar baju sekolah anak yang aku tempah alter dengan dia, jadi dapat juga kongsi rezeki betik yang tak seberapa ini. Orang kata tetamu dah datang kan walaupun sekejap menyinggahnya tak dan masuk rumah, tapi kena juga la bagi apa-apa tak sikit banyak sebagai cara memuliakan tetamu. 

Dalam dok belek betik yang ada ni, terjumpa pulak satu betik dalam gambar kat bawah ni kira rare la kot bagi aku. Kecik je wehh. Tapi bila potong isinya nahh elok masak manis. Alhamdulillah. 


Tiba-tiba rindu pula nak balik kampung mak kat Pontian, boleh dapat bermacam-macam jenis buah-buahan yang lain pulak. Kita nya tau makan jela ea,, kuikuikui

Oklah sampai sini je cerita untuk entri kali ini. Jangan jemu untuk baca next article dari blog aku ni tau,,,




No comments

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. [https://faizzahamir.blogspot.com/] does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information.

Thank You.