Bento Kids Challenge Tadika Firas

 

Throwback Bento Kids Challenge yang dianjurkan tadika tempat Firas bersekolah. Kira ni macam task untuk murid dan ibu bapa juga, untuk menyediakan bento yang menarik untuk anak. Dan yang paling penting, tema nya ialah menu yang berkhasiat. 

Bento tercantik dapat hadiah kata cikgu. Tapi macam biasa ibu tak harap apa-apa pun. Menang tak menang tetap rezeki. Rezeki dapat sediakan bento untuk Firas pun ibu syukur dah. Maklumlah, ibu ni walaupun suka masak tapi bab dekorasi hidangan tu memang tak reti. Kadang otak fikir nak buat itu ini tapi sudahnya jadi lain. 

Jadinya ibu buat rujukan sikit kat applikasi TikTok. Sangat membantu ye. Macam-macam yang parents share bento untuk anak. Ibu pun plan asalnya berminat bento yang macam padang bola sepak, sesuai dengan anak lelaki ibu ni kan. Haritu juga lepas tengok kat TikTok terus la ke pasaraya mencari bahan-bahan dan keperluan untuk buat bento. 


Siap semua barang ada juga yang ibu tokok tambah sikit, dalam hati ni aku nervous ye korang bukan takut tak dapat buat bento tercantik tapi memang risau takut tak jadi apa pun. Hahaha. Tangan tak berseni beb. 


So semangat ibu la pepagi tu prepare bento padang bola sepak sesambil rushing menyiapkan rutin yang lain juga. Tapi macam yang dikatakan tadi, lain yang dirancang otak lain yang terhasil. Dalam gambar bawah ni macam tu jelah hasil kejadian tangan ibu. 

Apa pun ibu lega Firas suka dan excited nak bawa ke tadika. Oklah kan janji ibu dah usaha nak gembirakan anak. Nak minta tolong ayah waktu tu ayah outstation hehehe. 

Dalam tengahari tu cikgu share la gambar gambar bento yang dibawa anak-anak tadika. Terpegun juga ibu membelek gambar-gambar hasil tangan parents yang lain untuk anak-anak diorang. Sampai terleka jap ibu masih ada kerja yang sedang disiapkan huhuhu. 

Tak lama lepas tu ibu buka Whatsapp eh terpampang gambar anak ibu pegang hadiah. Alhamdulillah rezeki Firas dapat tempat kedua kategori kelas 5 tahun. Ibu tak sangka sama sekali lagi-lagi kalau challenge yang memerlukan kreativiti macam ni. Syukur. Next year ada rezeki kita buat lebih baik lagi in sya Allah. 

      Alhamdulillah hadiah yang Firas dapat. Suka sangat dia. Cawan tu terus guna hari-hari


Apa pun, ibu suka usaha guru-guru tadika adakan challenge yang begini. Sambil mengajar anak-anak untuk makan makanan yang berkhasiat, ibu bapa pun boleh belajar sekali kan menyediakan makanan sihat untuk anak sambil buat bento supaya anak lebih mudah tertarik nak makan. Ibu sendiri pun banyak lagi perlu belajar dalam menyediakan makanan berkhasiat untuk anak. Dan yang paling best juga bila Firas bercerita yang dia dan rakan-rakan saling berkongsi makanan yang mereka bawa. Alhamdulillah. 





1 comment:

All the information on this website is published in good faith and for general information purpose only. [https://faizzahamir.blogspot.com/] does not make any warranties about the completeness, reliability and accuracy of this information.

Thank You.